«Я увесь світ змусив плакати над долею країни моєї»

Колекція творів: «Я увесь світ змусив плакати над долею країни моєї»

Міркування над сторінками роману Б. Л. Пастернаку «Доктор Живаго»

Що ж за «капость» зробив своїй країні ця людина? Чому за ним «шум погоні»? Виявляється, він посмітив опуб-радіти за рубежем давно написаний роман «Доктор Жи-Ваго», що на батьківщині ніхто не хотів друкувати. Чиновни-Ки від літератури боялися, що він розхитає підвалини Советско-го держави

Про що ж цей «крамольний роман»? Про долю особистості, захопленою бурою, вихром, заметіллю революційного років:

Мело, мело по всій землі

В усі межі…

Як схоже на блоковское «вітер, вітер на всьому білому віті…». Революційні події з’являються в романі у всій їхній оголеній складності. Вони не укладаються в голі хрестоматійні схеми загальноприйнятих описів у підручнику історії

У центрі роману образ Юрія Андрійовича Живаго. Пас-Тернак і в прозі залишається ліриком. Багато сторінок » Док-Тора Живаго» автобиографични, особливо ті, що присвячено поетичній творчості; адже лікаря Юрій Живаго — теж поет. «Перед нами зовсім не роман, а рід автобіографії саме-го Пастернаку… Це духовна автобіографія Пастерна-Ка», — затверджує Д. С. Лихачов. І із цим важко не согла-ситься.

Юрій Живаго — збірний образ росіянці интелли-генции, що не без коливань і духовних втрат приня-ла революцію. Трагедія Живаго — у постійних сумнівах і коливаннях, однак у ньому їсти рішучість не піддаватися спокусі однозначних і непродуманих рішень. Він коштує як би «над сутичкою», відчуваючи громадность здійснюючих-ся мимо його волі несучих його подій. Його сприйняття ре-волюционних років, як мені здається, дуже співзвучно воспри-ятию волошинского ліричного героя з вірша «Громадянська війна»:

А я коштую один меж їх

У ревучому полум’ї й димі

И всіма силами своїми

Молюся за тих і за інших

Події Жовтневої революції входять у Живаго, як входить у нього сама природа, він їх почуває, чує, але не ос-мисляет логічно, не хоче осмислювати, він сприймає їх як природний катаклізм, історичну трагедію Росії: «Так було вже кілька разів в історії. Задумане ідеально, піднесено, — грубіло, упредметнювалося. Так Греція стала Римом, так російська освіта стала російською революцією».

Що таке Росія для інтелігента Юрія Живаго, кото-рий гибельно заблудився в революції й виявився між двох таборів, точно так само, як він метався між двома женщи-нами — Ларой і Тонею, кожну з яких він любив особливою любов’ю? Росія — це насамперед живе чудо Природи. Вона теж виткана із протиріч, повна подвійності. Живаго любить Росію, і ця любов викликає в ньому беспре-ділове страждання: «…Росія, його незрівнянна, за морями нашуміла, знаменита мати, мучениця, упрями-ца, навіжена, шала, боготворимая, з вічно величний-ними й згубними витівками, яких ніяк не можна перед-бачити!..» Разюча по точності характеристика, у кото-рій злилися воєдино й біль і любов. І знову пригадується волошинское: «гірка дітовбивця — Русь!»

У сприйнятті історичного процесу, судячи з роману, Пастернак був послідовником Л. Н. Толстого, що заперечував роль особистості в історії й багато в чому фаталістично вос- її хід, щоприймав. Історію ніхто не робить, її не видно, як не можна побачити, як трава росте, все відбувається поми-мо волі людини — таке переконання Пастернаку. Щодо цього характерне зіставлення в романі доль Антипова, Стрельникова й Живаго.

Те, що вони обоє пов’язані з Ларой, зовсім не випадково. Із класичної літератури нам відомо, що деякі дружин-ские образи персоніфікують собою Росію. Наприклад, Тетяна Ларіна в А. С. Пушкіна, Тетяна Марківна Бережкова в » Прориве» І. А. Гончарова, російські жінки Некрасова, турге-невські дівчини й т.д. Можна сказати, що Лара — це теж Росія, саме життя. «…Найчистіша, як кришталь, блискаю-щая, як камені її весільного намиста — Лара Гишар. Дуже вам удався портрет її, портрет чистоти, що ніякий бруд… не очорнить і не забруднить… Вона живаючи в романі. Вона знає щось більше високе, чим всі інші герої роману, включаючи Живаго, щось більше справжнє й важливе…» — писав про цю героїню Варлам Шаламов. Отже, у про-тивопоставлении Живаго — Стрельников відчувається симво-лический зміст. Жорстокий, вольовий Стрельников воює на стороні червоних. Тонка, спостережлива Лара відзначає, що від цього «…жива людська особа його стало олицетворени-їм, принципом, зображенням ідеї». Його бронепоїзд беспо-щадно придушує всякий опір революції, але він біс-сильний прискорити або сповільнити хід подій. І в підсумку доля военспеца Антипова/Стрельникова, викинутого з життя, і доля Юрія Живаго майже однакові:

Але продуманий розпорядок дій,

И невідворотний кінець шляху…

Продуманий за них кимсь іншим, вони обоє утягнені у водо-воріт життя

Об цьому філософські міркування у віршах Юрія Жи-Ваго — Бориса Пастернаку, поміщених після епілогу ро-мана. І все-таки, всупереч усьому, вони повні віри в подлин-ную цінність сили духу й «таємницею волі» людини, що всюди залишається самим собою

У віршах відбилося також пастернаковское визначення творчості — символічний образ запаленої свічі

И все губилося в сніжній імлі,

Сивий і білої

Свіча горіла на столі,

Свіча горіла…

«Свіча горіла» — таке було одне з первісних назв роману «Доктор Живаго». Через всі перипетії століття світить нам ця свіча… Вогонь її проникав і проникає в душі тих, кому пастернаковское творчість висвітлює жиз-ненний шлях

Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Школьный софт – сборники сочинений, готовые домашние задания по всем предметам