Новаторські погляди Чехова в п’єсі «Вишневий сад»

Розглянемо, як відбилися новаторські погляди Чехова в п’єсі «Вишневий сад». Чехів назвав свою п’єсу комедією. Це тому, що він явно сміявся в ній над смішними примарами старого часу — над Гаевим, Раневской, Симеоновим-Пищиком, що спізнилися вчасно вмерти. Образи ці, незважаючи на ліричний тон п’єси, представлялися йому як водевільні. Чехів недарма говорить: «Вийшла в мене не драма, а комедія, місцями навіть фарс». І А. М. Горький говорив, що п’єси Чехова потрібно грати як «ліричні комедії», відповідно до ліричної тональності п’єс. Але настільки ж правильно назвати «Вишневий сад» соціально-психологічною п’єсою. Це залежить від того, з якої сторони розглядати п’єсу

У ній ми бачимо насамперед надзвичайно просту фабулу і явно ослаблену сюжетну лінію. Драматичного сюжету у звичайному змісті, побудованого на боротьбі героїв з життєвими перешкодами, у п’єсі немає. Немає в п’єсі також ні гострої зав’язки, ні ефектної розв’язки. Сам Чехов відзначав, що в п’єсі «немає жодного пострілу». П’єса тримається тому не на зовнішній інтризі, а на чомусь іншому, а саме — на настрої, створюваному сукупністю (ансамблем) всіх сценічних засобів

Композиція п’єси відрізняється простотою й стрункістю

Сцена в дії 1м, де говориться про погрозу, що нависла над вишневим садом,— це експозиція. В 2м дії драматизм положення власників вишневого саду наростає; відчувається наближення катастрофи. Дія 3е, де розповідається про продаж вишневого саду,— це кульмінація. В 4м дії відбувається розв’язка. Ніяких подій, що ускладнюють і сповільнюють розвиток дії й наближення катастрофи, у п’єсі немає.

Немає в п’єсі й головного діючої особи, навколо якого в’язався б весь вузол події. П’єса від початку до кінця пофарбована ліризмом, те смутним, те захопленою-захопленим-сентиментально-захопленим, те гарною-гарним-красивим-романтично-гарним. Цей ліризм звучить насамперед у мовленнях персонажів. Раневская входить у будинок і, тільки-но переступивши поріг першої кімнати, радісно, крізь сльози, звертається із промовою до своєї дитячої кімнати. Небагато пізніше вона ж говорить: «Я не можу всидіти, не в змозі… Я не переживу цієї радості… Смійтеся треба мною… я дурна. Шкапик, мій рідний!.. (Цілує шкап.) Столик мій!..» А через кілька хвилин, охоплена тим же почуттям любові до своєї садиби й спогадами

минулого, вона знову згадує дитячу кімнату й «білий сад», сміючись від радості

Інакше звучить мовлення Трофимова. Наприкінці другої дії, говорячи про майбутнє країни, він жагуче призиває: «Уперед! Ми йдемо нестримно до яскравої зірки, що горить там, удалині! Уперед! Не відставай, друзі!»

Наприкінці третьої дії виступає з гарячим монологом Аня: «Мама!.. Мама, ти плачеш! Мила, добра, гарна моя мама, моя прекрасна, я люблю тебе… я благословляю тебе. Вишневий сад проданий, його вже ні, эго правда, щоправда, але не плач, мама, у тебе залишилося життя спереду, залишилася твоя гарна, чиста душа… Підемо із мною, підемо, мила, звідси, підемо! Ми насадимо новий сад, роскошнее цього, ти побачиш його, зрозумієш, і радість, тиха, глибока радість опуститься на твою душу, як сонце у вечірню годину, і ти посміхнешся, мама!»

Чехов, великий майстер у зображенні тонких, тільки-но вловимих настроїв, знайомить глядача із психологією діючих осіб і одночасно офарблює всю п’єсу в ліричний тон. Ліризм цей позначається не тільки в монологах і частих репліках героїв — він створюється в п’єсі й за допомогою окремих вигуків («Сонечко моє! Весна моя!»), повторення слів («Підемо, рідна, «підемо!», «Сестра моя, сестра моя!») і навіть пауз, недомовок. Призначення пауз в «Вишневому саду» — саме підсилити враження, підкреслити загальний ліричний тон п’єси.’

Автор наполегливо офарблює настрій героїв у той або інший ліричний тон також і своїми ремарками: радісно; крізь сльози, плаче; ніжно; у роздум; задумливо й т. п.

До числа засобів, що підсилюють враження від подій, які відбуваються на сцені, ставиться також і пейзаж. Варячи тихо відчиняє вікно в сад і говорить: «Уже зійшло сонце, не холодно. Гляньте, ненька: які чудесні дерева! Боже мої. повітря! Шпаки співають!» Охоплена почуттям захвату, Раневская викликує: «Який дивний сад!» А Гаїв смутно кидає репліку: «Так, і сад продадуть за борги, както ні дивно». Так у п’єсі переплетене розчулення перед красою квітучого білосніжного вишневого саду, що потопає в променях ранкового сонця, і смутна свідомість того, що сад цей доживає останні дні. Цей контраст настроїв мистецьки згущає атмосферу тихого смутку, розлитої впьесе.

У п’єсах Чехова, як уже вказувалося вище, важливе не тільки переживання героїв, а весь ансамбль сценічних засобів, сукупність усього, що глядач бачить на сцені. Автор використає кожну деталь, що підсилює емоційну сторону п’єси. Звідси зрозуміла та роль, що грають у п’єсі зоровий і слуховой елементи

Зорові ефекти в п’єсі «Вишневий сад» створюються в основному за допомогою пейзажу; такі білі квіти вишневого саду й висхідне сонце (у першій дії), призахідне сонце (у другій дії) і т.п. Не менш важливу роль у п’єсі грають слуховие ефекти: завмираючий сумний звук струни, що лопнула (у другій дії), тиха музика (у третій дії), стукіт сокири (в останній дії). Глухі удари сокири по стовбурах вишневого саду в останній дії грають особливо важливу роль у композиційній структурі п’єси: вони символізують загибель вишневого саду, кінець дворянського гнізда з його непотрібними для життя, безпомічними власниками

К. С. Станіславський, оцінюючи цю сторону драматургічної техніки Чехова, писав: «Чехов однаково володіє на сцені й зовнішньої, і внутрішньою правдою. Він уточнив і поглибив наші знання про життя речей, звуків, світла на сцені, які в театрі, як і в житті, мають величезний вплив на людську душу».

Чехов мистецьки уникає монотонності настроїв. Він домагається цього за допомогою контрастного переплетення в п’єсі драматичного й комічного елементів. Така побудова п’єси теж цілком обумовлено завданням відтворити на сцені звичайне життя, для якого характерно щоденне чергування найрізноманітніших настроїв. Ми бачимо в п’єсі ряд комічних персонажів (Епиходов, Симеонов-Пищик, Яша, Дуняша) і ряд комічних ситуацій. Мінорна настроєність Раневской і Гаева переміняється й переплітається з бадьорим тоном мовлень Трофимова, Ані, Лопахина. Мало того, навіть у настроях окремих героїв (наприклад, Раневской) чергуються те бадьорі, те сумні ноти. У п’єсі немає боротьби характерів, до динаміка настроїв налицо.

Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Школьный софт – сборники сочинений, готовые домашние задания по всем предметам