Аналіз вірша Ахматовій А. А. «Я прийшла до поета в гості»

Аналіз вірша — Я прийшла до поета в гості

Олександр Блок і Ганна Ахматова. Зіставити творчість цих поетів дозволяє й одна епоха, початок XX в., і перетинання в життєвому, біографічному плані, і той факт, що поезія Блоку впливала на ахматовскую, чому свідчення — блоковские ремінісценції в пізніх віршах Ахматової, і як би внутрішній, уявний діалог, обіг поета до поета крізь безодню часу, їх поділяючого. Пізні вірші про Блок не нагадують суперечка й не грішать критичним креном людиною-епохою». А хіба можна сперечатися з епохою, із часом, у якому укладена твоє життя або хоча б частина її? Можна любити, ненавидіти, нехтувати, але як сперечатися, якщо ти належиш їй, вона — тобі?

Для поезії Блоку характерний потужний прорив у майбутнє. Цілий шар блоковской поезії — це радісний або згубний, але захват, радісне або страшне й грізне, але пророцтво, у якому навіть самий безпросвітний морок опромінюється неизбивним, жагучим молінням про світло. З’явися, моє чудове диво! Бути світлим мене навчи Якщо ви любите мої вірші, (…) прочитайте в них про майбутнє» (8, 386).

За блоковскими віршами світиться світло — незбутньої, щемливої, але завзятої — надії й віри («Я вірю: нове століття зійде») у якесь «нове», нехай нелюбиме й небажане, але обещающее «свіжу» життя (7, 388). І в ім’я цього «нового» совість кликала поета відмовлятися від улюбленого «старого». Чи не звідси народжувався його романтичний максималізм у революційні роки? «…Переробити все. Улаштувати так, щоб усе стало новим; щоб брехливе, брудне, нудне, потворне наше життя стало справедливим, чистим, веселим і прекрасним життям» (6, 12). І в той же час: «Художникові слід знати, що тої Росії, що була, — немає й ніколи вже не буде. Європи, що була, немає й не буде. Те й інше з’явиться, може бути, в удесятеренном жаху, так що жити стане нестерпно. Але того роду жаху, що був, уже не буде. Мир вступив у нову еру» (6, 59). Мир вступив у нову еру. І Блок не зміг у цій новій ері жити. Ахматовій же це стояло. В ахматовской життя блоковское «майбутнє» стало сьогоденням, а втілене в поезії — минулим, історією. Життя — без початку й кінця.

Нас усіх підстерігає випадок.

Над нами — сутінок неминучий,

Иль ясність Божої особи.

Але ти, художник, твердо віруй

У початки й кінці… (3, 301)

Мені ведені початки й кінці,

І життя після кінця, і щось,

Про що тепер не треба згадувати Може бути, — пише В. Я.Виленкин, — це пізній, у повну міру вистраждана відповідь Блоку на його вимогу до себе й взагалі до поета сучасності. Ахматова могла відповідати на це в наш час по праву важкої долі й непохитної мужності поета» у многой мудрості багато суму, і хто множить пізнання, множить скорботу». У мені сум, який цар Давид

По-царському обдарив тисячелетья. (105) Цей сум і мудрість угадав в Ахматовій, напророчив їй провидець Блок ще в 1913 р. у тім єдиному присвяченому Ганні Андріївні вірші, що потім з легкої її руки одержало назву «мадригалу» смішно було б сперечатися з Ахматовій, а сперечатися посмертно — навіть якось і кощунственно. Так, властиво, і ніякої суперечки немає: звичайно, «мадригал», очевидно — «романсеро»; образ «испанизирован», тобто стилізований і чимсь близький до блоковскому циклу «Кармен». Всі так. Але чому, коли тепер читаєш цей вірш, щось ще в ньому невідступно чується, особливо в самому кінці…» щось ще» присвячений аналіз даного вірша, здійснений Ю. М. Лотманом Краса страшна, — Вам скажуть» Олександра Блоку й «Я прийшла до поета в гості» Ганни Ахматовій — були вперше опубліковані в журналі Вс. Мейерхольда «Любов до трьох апельсинів» в № 1 за 1914 р. Основні факти, що стосуються історії створення й публікації цих добутків, викладені в статті В. А. Черних Ганні Ахматовій». Відповідне послання в «Четках» і наступних виданнях випереджається присвятою «Олександрові Блоку», але в автографі й журнальному варіанті присвята винесена в назву. Таким чином, обоє вірша мають явних адресатів не тільки поза, але й усередині тексту, що підтверджує рядок з листа, що супроводжує вірш Ахматової: «Посилаю Вам вірш, Вам написане…» романсеро» Ахматова повторює майже буквально, однак, на фонологічному рівні виявляються значні й невипадкові розбіжності. Якщо у вірші Блоку домінує ударний голосний звук «а» (59% ударних голосних) про» (42%), що начебто надає звучанню більше стриманий характер. Загальна картина розподілу ударних голосних в ахматовском вірші наступна:

А

И Е ПРО В и 9 6 6 18 1 3 — 43

При цьому ударна фонема «про» поєднує слова, що позначають обстановку дії, простір «сцени»: полудень, кімната, мороз, сонце, у будинку, у воріт ; і тему пам’яті, виражену винятково дієсловами: дивиться, запам’ятати, повинен, запам’ятається ; у той час як ударне «а» поєднує групу слів, зв’язаних насамперед логічно, — головних, опорних у розвитку сюжету: я, прийшла, хазяїн, ясно, на мене, ока, кожний (20% ударних голосних). Схоже, що «а» прагне до відкритості, сміливості, але перемагає манливе до стриманості «про». Цікаво простежити розподіл цих голосних по строфах:

«а»

«про» 1 строфа 2 7 2 строфа 5 2 3 строфа 2 4 4 строфа 0 5

У малюнку вокалізму першої строфи домінує «про»: за вікнами мороз. Звукопись другої строфи вказує на підсвідоме зближення двох головних опорних образів: і малинове сонце… як хазяїн мовчазний. Спочатку перший рядок ще більше підсилював звучання сонорних: Там малинове сонце

над кошлатим сизим димом…

Як хазяїн мовчазний

ясно дивиться на мене не до мене, так до кого ж»)? Займенник «там» зникло разом із крапкою наприкінці першої строфи, таким чином, «мороз» і «сонце» виявилися зв’язані й простором «за вікнами», і синтаксично союзом «і». У той же час вони протистоять один одному, як провідного слова різних строф, і семантично, як «холодне» і «гаряче». Образ малинового сонця відривається від за вікнами мороз і зближається з образом хазяїн мовчазний, вишиковуючи новий асоціативний ряд: сонце — хазяїн — ясно — дивиться. Красномовно многоточие, що розділяє сонце й хазяїна усередині строфи. Ця пауза, як затримане подих у момент хвилювання й тривоги, дозволяється вибухом ударного «а» у наступній фразі, що починається дволиким союзом-прислівником «як» — сум’яття почуттів як би усувається з появою хазяїна. Тут має місце «переклад цільної синтаксичної системи з однієї рифмической системи в іншу, так що фрази, перегиная строфи в середині, скріплюють їхнього краю, а строфи те ж роблять із фразами, — один з дуже властивих Ахматової прийомів, якими вона досягає особливій гнучкості й скрадливості віршів, тому що вірші, так зчленовані, схожі на змій» у них і зовсім не дивитися»? (оконч. варіант: «Мені ж краще, обережної, у них і зовсім не дивитися»).

Це завершальне «Чіткі» вірш — одне із самих стриманих у збірнику, де більшість віршів повні тривоги й сум’яття (і відкривається збірник «Сум’яттям»). Чіткі перебирають, щоб заспокоїти, упокорити тривогу — і тут, в останньому вірші, сум’яття стримане, заховано, загнано в глиб душі й вірша.

2. Виділити й у той же час сховати його допомагають і умовно-реалістичні рамки (1 і 4 строфи), які сприймаються, як театральна завіса. Простір, у якому розгортається дія, «рухається». Спочатку воно вливається в кімнату, де сонце — хазяїн і хазяїн — сонце, наприкінці відбувається як би видалення від «гарячої» крапки — розширення просторової перспективи: від будинку до Неви й моря : У будинку сірому й високому

У морських воріт Неви. Там, начебто за кадром, виникає образ стихії, що вгадується за морем океан — символ, що лежить у глибинах світогляду Блоку. (Логічним завершенням цією таємницею «морської» теми представляється й своєрідний епілог «Чіткий» — тривірш: чи Простиш мені ці листопадові дні?

У каналах приневских тремтять вогні.

Трагічної осені вбогі оздоблення.) (с. 82) Спроба інтерпретації ахматовского вірша в умовно-театральному плані вимагає зіставлення із блоковским текстом. Ключ, що дозволяє прочитати блоковское вірш за допомогою театральних прийомів і образів, названий був самій Ахматовій. Це стилізація. Авторська стилізація образа героїні в першій і другій строфах вірша «Краса страшна» — вам скажуть» може розглядатися як відвертий театральний прийом. Автор як би пропонує героїні (або режисер задає акторці) етюди на теми, виконані загальнозрозумілої значимості, і малює (спостерігає) виконання цих ролей. Тоді сюжет першої частини вірша складуть: тверді, імперативні вимоги режисера ( щовиходять від імені «узагальненого іншого») і одночасно талановита й недбала їхня акторська інтерпретація.

Створювані «акторкою» образи «страшної» і «простий» краси зримі — вони виникають у процесі маніпулювання простими предметами театрального реквізиту. Так, шаль із іспанської перетворюється в строкату, а червоний розан, що прикрашав волосся, кинутий, що став непотрібним, на підлогу. Ці предмети в сполученні з жестами героїні створюють зразки-накидання, що мають поверхневу подібність із образами Кармен і Мадонни страшна» Кармен (а в інтерпретації В. Н.Топорова — Донна Ганна убивати», коли загибель чекає її саме? І чи не так «проста» Богоматір, що знає про хресний шлях свого сина? «Не так» — пролунає в заключній строфі. Відповідь героїні містить і проникнення у внутрішню сутність умовних образів, і розуміння пророцтва автора про її власну долю. І Кармен, і Мадонна — окремі іпостасі трагічного, канонізованим мистецтвом. Тому орієнтація на них необхідна авторові — вони «відкривають» трагедію, що зріє в душі героїні, її долі, її внутрішню спрямованість на трагічне. Це виникаюче у фіналі накопичення страшного простого й просто страшного з орієнтацією на «я» героїні мимоволі обертає нас до думки про трагедію майбутнього її життя. Не страшна й не проста я;

Я не так страшна, щоб просто

Убивати; не так проста я,

Щоб не знати, як життя страшне. В останніх ударних акордах вірша: знати, життя, страшна — у цьому холодному, зовні спокійному висновку, є блоковский «холодне денне світло», є «трагічний світогляд, що одне здатно дати ключ до розуміння складності миру» (6, 105).

Відверте перемикання уваги із зовнішнього на внутрішній мир героїні відбувається в третій строфі. Починаючи із союзів «але» не умовні персонажі грають запропоновані їм ролі, а сама героїня. Але, розсіяно слухаючи

Всім словам, що навкруги звучать,

Ви задумаєтеся смутно

І повторюєте про себе… Цікаво, що «розсіяно слухаючи» виникло із чорнового варіанта «уважно й равнодушно Ви внемлете» (3, 550). «Равнодушно», що зустрічається в чернетках три рази, було отринуто й замінене на «розсіяно». «Уважно… внемлете» — тавтологія, і тому з’явилося «слухаючи». Але неуважна увага словам іншого — образ, цікавий із психологічної точки зору: показник внутрішньої установки людини, концентрованої установки на себе. Зовнішні задані ролі в сутності мало хвилюють героїню; чи не тому вона виконує їх «ліниво» і «невміло»? Адже ці прислівники дволикі. З одного боку, ми можемо захоплюватися точно знайденим характером жесту: «ліниво накинете», «Невміло вкриєте», а з іншого боку — констатувати недбалий характер виконання ролей.

Ми знаємо, як глибоко родинно було Блоку пушкінське почуття «таємної волі», що і втрачає й знаходить поет у собі, поки в навколишнім середовищі вистачає «повітря», волі, як наслідку могутнього імпульсу внутрішньої орієнтації поетичної свідомості. І, я думаю, у посланні «Ганні Ахматовій», вірші, зверненому до поета, Блок намагається вловити й виразити на своїй мові таємничий образ вільної ахматовской музи. Моральне судження вкладається у вуста героїні, не жінки взагалі, а поета, пророчиці, Кассандри.

У своїх спогадах Ахматова начебто наполегливо прагне затвердити сучасників у думці про стилізацію її образа в блоковском мадригалі. Але характеристика ця стосується фактично тільки першої строфи, де є присутнім іспанська шаль, який в Ахматової ніколи не було, і червоний розан, що вона у волоссях ніколи не носила. Однак ця ефемерна іспанка, нібито навіяна маренням про Кармен, поступається місцем юної матері, а в третій строфі — смутній істоті, що задумливо повторює «про себе» якісь дивні слова. Ці подальші строфи Ахматова ніяк не коментувала в опублікованих спогадах. Але її безпосередній відгук — це лист про радість, принесеної віршами: «Ви дуже добрий, що надписали мені так багато книг, а за вірші я Вам глибоко й назавжди вдячна. Я їм жахливо радуюся, а це вдається мені рідше всього в житті…» испанизация» її образа, але пильна й добра увага Блоку до її поезії й спроба вгадати її людську сутність.

Ахматовское послання вступає в діалог із блоковским уже першою фразою. Займенник «я» в Ахматової як би підхоплює, убирає в себе комплекс почуттів і проблем, пов’язаних з «я» четвертої строфи Блоку, у той же час героїня Ахматовій протистоїть образу героїні в Блоку. Зміст першого рядка визначає роль героя вірша. Він — поет. Але в гості приходить теж поет. Така заявка припускає рольовий характер зустрічі, якийсь розмова, що у сутності й відбувається, але не у формі висловлень або реплік, а в «бесіді» очей (поглядів). Паралельність композиції відчувається й у присутності «театральних ремінісценцій». Якщо в Блоку в перших строфах перед нами розгортається умовна театральна дія, то тут — як би повільно піднімається завіса: Я прийшла до поета в гості.

Рівно полудень. Неділя.

Тихо в кімнаті просторої,

А за вікнами мороз

І малинове сонце

Над кошлатим сизим димом… — але замість дії п’єси ми бачимо — ока. І завіса опускається. Цей «завіса» — реалії першої й четвертої строф: полудень, неділя, кімната, будинок в «воріт Неви». Світло рампи — «малинове сонце». І в цьому світлі проявляється схований зміст вірша, побудований на асоціативних зв’язках з посланням адресата.

3. Текст Блоку виявляється асоціативно (можливо, підсвідомо) включений у вторинний текст Ахматової. Так, емоційне фарбування першої строфи Ахматовій ( а за вікнами мороз ) заперечує театральний образ першої строфи Блоку ( краса страшна ), але й відсилає до нього. Глибоке внутрішнє співзвуччя слів: розан — мороз, що скріплює строфи, служить асоціативному відштовхуванню, таким чином, перший «театральний» етюд як би відкидається. Пізніше двоїсте відношення Ахматової до цієї персоніфікації відомо («марення про Кармен»).

Другі строфи виявляються зближені рухом: падінню розана відповідає сходження сонця ( червоний розан на підлозі / і малинове сонце / над кошлатим сизим димом ). Строфа Блоку, де етюд «краса проста» вирішується в образі юної матері, емоційно підтверджується теплим колоритом другої строфи в Ахматової.

Третя строфа Блоку допускає пряме підключення третьої строфи Ахматовій, де є не тільки інтимний ліричний план, але укладена думка про взаємини особистості поета й людства ( ви задумаєтеся смутно / і повторюєте про себе: / у нього ока такі, / що запам’ятати кожний повинен ). Жадати від «кожного» запам’ятати якісь очі було б безглуздо, але «ока такі» — ока поета-провидця запам’ятати повинне, тому що те, інтуїтивне, від Бога, знання, яким відрізняється художник, може вплинути на життя людей, «кожного». Автор робить глибокі, нетривіальні висновки щодо особистості адресата послання.

Заключна строфа Ахматової, де в першому рядку зненацька згадується бесіда ( але запам’ятається бесіда ), уводиться, як і синтаксично зв’язана воєдино друга частина вірша Блоку, союзом «але» ( але розсіяно слухаючи ). Імовірно це «але» у вірші Ахматової є асоціативним відсиланням до блоковскому тексту. Адже спілкування між «героями» у Блоку має й форму бесіди, у якій можна виділити репліки узагальненого вопрошателя й відповіді героїні у вигляді мовчазної інтерпретації чужих очікувань у першій частині й відповідь «про себе», де, як відзначав Ю. М.Лотман, «голос героїні зливається з голосом автора», у другий. Тоді ( але запам’ятається бесіда ) Ахматова відсилає до «але» Блоку, а саме до того тексту, що вкладений автором у вуста героїні й перекриває «театральні» образи перших строф психологічно вірним портретом рефлексирующего поета-пророка ( не страшна й не проста я, / я не так страшна, щоб просто / убивати, не так проста я, / щоб не знати, як життя страшне ).

Отже, послання Ахматової — вторинний текст стосовно блоковскому. І строго співпадаюча структура вірша, і однакова кількість строф обрані автором свідомо. Якщо бесіда, що відбулася 15 грудня, була діалогом людей (і в листі Ахматової Блоку є боязка спроба продовжити розмову — слова «Бачите, я не вмію писати, як хочу»), то вірші вступають у діалог з віршами, так сказати, на рівних, і доводять думка, висловлена, можливо, Олександром Блоком: «Ви вмієте писати, як хочете» дзеркальний лист» з’явилося у віршах Ахматової ще тоді, в 14 році? І численні пізні ремінісценції рядків і образа Блоку в «Поемі без героя», в «Північних елегіях» є продовження діалогу, початого Ахматовій віршем «Я прийшла до поета в гості».

Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Школьный софт – сборники сочинений, готовые домашние задания по всем предметам